Köpvilkor

KÖP

Beställning ska göras via hemsidan eller via telefon.

När du klickar på köpknappen så ingår du ett avtal med Persson & Persson. Omgående efter att du gjort din beställning sänds en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är riktig. Om du inte får någon orderbekräftelse, om den på något sätt är felaktig ber vi dig kontakta oss.

Priser på Hemsidan är angivna inklusive moms om 25 %. Moms utgår vid samtliga beställningar där kunden är konsument och bosatt i en medlemsstat i EU.

Vid beställning genom telefon betalar du genom förskottsbetalning till vårt bankkonto. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kort- eller fakturabetalning vid beställning genom telefon.

Vi erbjuder dig alltid ett säkert betalningssätt. Vi samarbetar med Klarna som uppfyller kraven på PCI DSS. Alla kortuppgifter och dina personuppgifter är krypterade vilket innebär att endast behöriga personer kan ta del av informationen.

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad varierar beroende på land och typ av varor. Leverans av produkter köpta via Persson & Perssons hemsida sker endast till Sverige och Europa

FRAKT

Priserna är angivna exklusive frakt. Kostnad för frakt tillkommer och betalas av dig. Fraktkostnaden framgår i kassan.

LEVERANSTID

Beroende på vad som finns i lager och vilken säsong vi befinner oss i så kan leveranstiden variera men vi arbetar för att kunden ska ha varan inom en vecka.

För varor sålda via telefon samt leveranser till andra länder än Sverige gäller andra leveranstider. Vi meddelar leveranstiden i beställningen.

Paketet ligger endast kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss. Ibland kan en försändelse delas upp i två paket och får då två separata aviseringar från speditören. Eftersom vi inte dellevererar beställningar så ska alla dina varor komma i samma försändelse. Gör de inte det, kontakta vår kundservice direkt. Notera att vi debiterar en avgift för ej uthämtade paket, se
Returvillkor

Som kund ansvarar du för korrekt leveransinformation. Om din order returneras på grund av felaktig leveransinformation ska kunden stå för fraktkostnaden för extra försändelse.

Vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle bara en del av ordern finnas meddelas kunden via email. Vi skickar inte delleveranser, om inte kunden kan tänka sig att betala en ytterligare fraktavgift. Vill du inte vill vänta får du tillbaka dina utlägg.

DRÖJSMÅL

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Kontakta oss omgående om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

TRANSPORTSKADOR

Vi har valt transportörer vi anser borgar för god kvalitet i sina leveranser. Trots detta kan transportskador uppstå. Vi ber dig därför att vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har några skador. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören eller, om du upptäcker dem efter leveransen, så snart som möjligt till oss på telefon 0474-170 35 eller email elin@perssonochpersson.se

OUTHÄMTADE PAKET OCH LEVERANSFÖRHINDER

Levererade paket ligger kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss. Var uppmärksam på att hela din order hämtats ut. Ibland kan en försändelse delas upp i två paket och får då två separata aviseringar från speditören. Eftersom vi inte dellevererar så ska alla dina varor komma i samma försändelse. Gör de inte det, kontakta oss.

Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 300 kr för paket som skickats inom Sverige och 500 kr för paket som skickats till annat land, vilket motsvarar våra kostnader för frakt, returfrakt och hantering.

Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans eller avhämta din vara ber vi dig att kontanta oss för en diskussion, omleverans eller avhämtning.

Om leverans eller avhämtning uteblir genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi kommer då återbetala köpesumman med avdrag för leverans- och returfraktkostnad samt eventuell fakturaavgift.

ÅNGERRÄTT

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från hemsidan har du därför enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Vid delleveranser börjar ångerfristen om 14 dagar räknas då du tagit emot den sista leveransen.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du önskar utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet.

Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel.

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss, se kontaktinformation längre ner. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.

Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten.

Produktreturer skickas till:

Persson & Persson AB
Ösjöbol 5
364 33 Åseda

Du kan även returnera varor genom att besöka vår butik i Ösjöbol. Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

ÅTERBETALNING

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka dig inom 14 dagar från det att vi mottagit returen. Vi har rätt att göra avdrag för eventuell värdeminskning. Om den totala summan av de produkter som du behåller blir mindre än 600 kr (som är minimum för fraktfritt) kommer vi reducera återbetalningsbeloppet med det fraktbelopp du hade betalat om ordervärdet inte uppnått fraktfritt. Vi kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt vid köpet.

FEL PÅ VARA

Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är väsentligt och att vi inte har möjlighet att in skälig tid laga eller byta ut varan. För att kunna bevisa att du har köpt varan hos Persson & Persson. Det underlättar det om du har kvar din orderbekräftelse.

REKLAMATION

Reklamation av fel i vara samt fel eller dröjsmål i leverans ska till Persson & Persson inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt, felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid. Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post eller brev, kontaktuppgifter hittar du under Ösjöbol

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde upptäckts, samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Persson & Persson

Vid godkänd reklamation ersätts du för samtliga dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

RESERVATION

Persson & Persson reserverar sig för eventuella uppenbara skriv- eller tryckfel, och kan inte hållas ansvarigt för skada som en följd av sådan felaktighet.

FORCE MAJEURE

Persson & Persson befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Aktiebolaget Persson & Persson

559070-5033

SE559070503301

Bankgiro 5165-3160

IBAN: SE48 8000 0816 9596 4510 5926

Kontonr 8169-5 964 510 592-6

Swish 123 181 93 41